9643 XP
820 inlägg
Daxter_SSJ4 skrev:
Din slutsats var att jag var "övertygad om att det är bättre att inte vara vegan". Det är en sak att tycka att något är dumt och en sak att vara övertygad om att alternativ är bättre. Sen är det löjligt att tro att någon skulle tycka en person är dum på grund av en enda dum egenskap.
Att tycka någonting är dumt och att alternativet till detta är bättre håller varandra hand i hand av logiska skäl. Om jag tycker det är dumt att cykla på vintern så är jag ju självklart övertygad om att det är bättre att gå eller åka bil/buss. Sen förstår jag inte vad ditt egenskapsargument har med saken att göra? Veganism är ingen egenskap.
Om du vill att jag ska se fördelarna så är det ditt jobb att få mig att göra det. Det är inte direkt så att jag skrivit en rapport om varför jag tycker veganism är dumt där jag förklarade min åsikt som ett faktum. Jag bryr mig inte riktigt om ni vet varför jag tycker så eller inte, men jag var däremot intresserad av andras åsikter när jag gjorde tråden.
Men nu handlade inte den här punken om att någon skulle övertyga dig utan om att du helt enkelt inte hade någon som helst erfarenhet inom ämnet, d.v.s. du var okunnig men ändå yttrade dig på ett väldigt dumt sätt. Den här punkten kan därefter avslutas då du själv påstått att du saknar erfarenhet.
Det var "Vad tycker ni? Själv tycker jag det är dumt." Hela den där "Vad tycker ni?" var den viktiga delen i inlägget. Jag tyckte att det skulle verka konstigt att fråga er utan att ge min egna åsikt, så jag slappade bara på den.
Det ger intrycket på att du knappast är intresserad av ämnet, vilket i detta fall verkar vara oroande sant. Om du inte är insatt i ett ämne avråder jag dig att starta en debatt om sagt ämne, detta gäller alla debatter. Du kommer bara framstå som okunnig för att dina argument saknar grund, oturligt men sant. Om du sedan vill starta en framgångsrik debatt så är det viktiga att
du lägger fram dina åsikter. "Jag tycker det är dumt, därför att..." Är en riktig start på en debatt, "Jag tycker det är dumt" är inte det. Du lägger fram ett påstående, inga argument. Om jag går in i en kyrka eller församlingshem och säger "Jag tycker att det är dumt att tro på gud, vad tycker du?" Så kommer du säkrast bara irritera folket. Detsamma gäller yttranden i öppna forum. Även denna punkt kan avslutas då du själv medgett att du inte ids lägga ned energi på dina egna argument.
Jag syftade på hur motsägelsefull din mening var. Sen kanske jag var otydlig, jag menade att veganism var dumt, inte att veganer var dumma. Som jag nämnde innan betyder inte det heller att folk som följer veganism nödvändigtvis är dumma.
Visserligen var så fallet, men det är omöjligt att inte säga emot sig själv i samband med att be någon sköta sitt. Jag förmodade, förgäves, att du redan visste detta. Vidare så nämner du ingenting om att veganer inte är dumma. Återigen veganism är ingen egenskap, det är ett val.
Offtopic om dumhet:
Vidare så vill jag påpeka följande; enligt dig så är det dumt att vara vegan, beslutet att bli vegan är därefter dumt. Detta kan du inte säga emot. Ytterligare så måste ju det vara dumt att ta ett dumt beslut, det är
inte smart att ta ett, enligt mig, dumt beslut oavsett vad. Varför är så fallet?
Adjektivet dum eller dumt har en relativ mening, ingenting är dumt bara för att det är dumt. Någonting är dumt för att det finns bättre alternativ, vardera dessa alternativ är bevisat bättre än det 'dumma' alternativet.
Detta innebär att 'dum/t' är ett jämförelseord mellan ett eller flera alternativ.
Poängen med detta är att bara för att du inte ser fördelarna betyder inte det att alternativet är dumt. Enligt dig
kan det vara dumt att förstöra en fin låst ask när den utgör ett jättebra prydnads objekt, enligt någon annan kan det vara dumt att inte förstöra asken då det kan finnas något mycket värdefullt i asken.
Edit: </br>
Senast redigerat 20/12 -12 21:30
People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.