Jag tänker inleda detta med en kommentar jag skrev på Håkan Juholts sida på Facebook alldeles innan uttalandet igår. Eftersom kommentaren hittills fått 14 "gilla"-markeringar antar jag att jag fått fram det jag vill och ser inte varför jag inte ska kunna posta det även här:
Jag förstår inte hur Sveriges politik, Sveriges media och Sveriges befolkning fungerar i dagens samhälle. Våran sittande partiledare för Socialdemokraterna, Håkan Juholt, är den första politiker jag som ungdom verkligen sett ha en fyllning av guld med diamantkant.
För snart ett år sedan tillsattes Håkan som partiledare för Socialdemokraterna. Jag satt och kollade på hans inledningstal av en ren slump hemma hos min farbror (som även är en nära vän) och både han och jag påpekade direkt att vi fattade tycke för Juholt i fråga (och han är inte ens socialdemokrat). Detta verkade det även som att de allra, allra flesta av politikerna som besvarade hans tal tyckte.
Efter en stund kom Juholts första hinder, han fick hem pengar som han inte skulle ha. Detta var en sak som en vanlig människa skulle få en tillsägelse om och betala tillbaka. Men, så fungerar det inte när det är en politiker! Håkan skötte missen utmärkt privat men tack vare Sveriges media och befolkningens brister i eget tänkande på grund av just median blev händelsen en förstorad helvetes-situation!
Detta blev därav grunden för något som INGEN politiker skulle ha kunnat hantera bättre än Juholt har gjort. Med detta menar jag inte att "Håkan är en skicklig politiker och pratar bättre än alla andra" utan jag syftar istället på att tack vare processen som media idag har tagit vid, vid denna händelse, och Sveriges befolknings nonchalans har det skapats en utveckling som oavsett bakgrund eller person skulle ha fält precis vem som helst. Kommande småmissar som alla politiker gör förstoras enormt och skapar vardera en nyhet som kommer ut till Sverige som något som är unikt för just denne partiledare!
Om inte detta hade varit nog bevisar Socialdemokraternas medlemmar gång efter gång sina egna brister i den politiska sitsen. Problemet i sig är inte längre ett problem som Juholt har orsakat, utan anledningen till att den fortfarande är den största fokusen bland median är på grund av hela det socialdemokratiska partiet. Det har blivit en fråga som inte längre handlar om felet han gjorde i början, och heller inte de missar som skett i efterhand.
Håkan Juholt har i dagsläget många mot sig och oavsett politisk status eller inriktning säger alla samma sak. Problemet ligger dock i att långt ifrån alla dessa grundar sina åsikter på sig själv. Åsikter grundas på media, på andra politiker och på att inte se ”fel” ut, utåt. Jag säger inte att mina åsikter jag tagit fram här är korrekta, men jag tänker efter mig själv. Och jag uppmuntrar alla att göra det. Jag säger inte heller att alla som är emot honom som partiledare utgår från annat, men långt ifrån ingen gör det.
Jag tror att Håkan kan göra en underbar insats som partiledare för Socialdemokraterna i kommande tid och politiska val. Och jag vet att fler än jag känner samma sak.
Jag hoppas även att det snart kommer ut i allmänheten det jag skrivit, att människor kommer att få höra något som ger dem styrkan att mer än nu utgå efter eget perspektiv.
Nu blev det en extrainsatt Rapport på SVT 1. Om Håkan måste avgå blir jag väldigt missnöjd. Så jag avslutar texten här.
Och hej förresten, jag är en 16 år gammal skolelev från Söderhamn.
Jag vet av tidigare diskussioner att det är få på Fuska.nu som är vänsterställda när det handlar om politik och jag vet att allt fler tycker illa om Håkan Juholt. Med andra ord förväntar jag mig inte speciellt många instämmande svar, men jag känner ändå att jag vill föra en debatt om ämnet.
Andra kommentarer från min sida är väl att jag är missnöjd som fasen över hur Sveriges häxjakt lett till detta. Håkan var den första politiker jag verkligen tyckt om (enda sedan jag såg hans inledningstal) och jag är besviken över Sverige, media och Socialdemokraterna för tillfället. That's all.
http://open.spotify.com/user/forsafor...
Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww